Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

Menu

Newsletter

Najnowsze wydarzenia bezpośrednio na e-mail?
Zapisz swój adres na listę naszego Newslettera.

zapisz adresusuń adres

REPERTUAR KINA ZAMEK NA MARZEC

Kino i film Miejsce: Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Kino Zamek (wejście A, F)

Wstęp: Bilety w cenie: 15 zł normalny, 13 zł ulgowy, 10 zł dla grup zorganizowanych (od 10 osób).

Kiedy:
01-02-2018 -31-12-2018

W 2018 roku Kino Zamek obchodzi 55-lecie istnienia

 

Działająca w historycznych zamkowych murach, jedna z najmniejszych sal kinowych w Polsce - kameralna sala Kina Zamek. Seanse bez reklam!


Bilety do nabycia:

- Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (wejście I z małego dziedzińca), tel. 91 48 91 630, czynne: 15 IV - 15 X (poniedziałek – niedziela), godz. 10.00-18.00, 16 X - 14 IV (wtorek-niedziela), godz. 10.00-18.00.

- Kasa w skrzydle wschodnim (wejście A z dużego dziedzińca, I p.), tel. 91 434 83 65, czynna od wtorku do niedzieli w godzinach: wtorek – niedziela 10.00 – 18.00. W poniedziałki kasa nieczynna. Dodatkowo kasa jest czynna do czasu rozpoczęcia seansów filmowych.

- Odbiór zarezerwowanych biletów musi nastąpić nie później niż 15 minut przed rozpoczęciem seansu.

 

Bilety w cenie: 15 zł normalny, 13 zł ulgowy, 10 zł dla grup zorganizowanych (od 10 osób). Dla 55-latków z okazji 55-lecia istnienia Kina w 2018 roku bilety w cenie... 10 zł! :)

 

MARZEC

Kobiety mafii

1-2.03.2018 (czwartek-piątek), godz. 17.00,19.30

3-4.03.2018 (sobota- niedziela), godz. 17.00, 19.30

7.03.2018 (środa) godz. 17.00, 19.30

9.03.2018 (piątek) godz. 19.30

10.03.2018 (sobota) godz. 19.30

11.03.2018 (niedziela) godz. 20.00

 

2018, Polska, sensacyjny 135 min

Reżyseria: Patryk Vega

 

Producent: Vega Investments

Scenariusz: Olaf Olszewski i Patryk Vega

Obsada: Olga Bołądź, Agnieszka Dygant, Katarzyna Warnke, Aleksandra Popławska, Julia Wieniawa, Bogusław Linda, Piotr Stramowski, Tomasz Oświeciński, Sebastian Fabijański, Janusz Chabior, Olaf Lubaszenko

 

Po brawurowej akcji policyjnej funkcjonariuszka Bela zostaje wyrzucona z policji. ABW składa jej propozycję nie do odrzucenia. Kobieta przechodzi specjalistyczne szkolenie pod okiem FBI i zostaje operatorem w Wydziale S - oficerem pracującym pod przykryciem, który zostaje umieszczony w grupie przestępczej. Jej misją w roli tajniaczki jest rozpracowanie szlaku przemytu narkotyków przez Grupę Mokotowską sterowaną przez Padrino - bossa stołecznego półświatka, dla którego ponad wszelką władzą i pieniędzmi najważniejsza jest córka o ksywie Futro. By zrealizować cel, Bela musi wkupić się w łaski zaufanych ludzi z zarządu mafii: Żywego, Milimetra, Cienia i Siekiery. Podszywając się pod prostytutkę, oficer ABW zostaje kochanką Cienia. Misternie przemyślany plan komplikuje się, gdy w toku nieprzewidzianych zdarzeń w całą intrygę zostaje wmieszana Anka- żona Cienia, manipulowana przez tajemniczą Nianię. Wkrótce losy pięciu kobiet przecinają się w punkcie bez odwrotu, a wydarzenia z ich udziałem wstrząsają przestępczą mapą Warszawy.

 

Po „Pitbullu. Nowych porządkach" skontaktował się ze mną gangster z Grupy Mokotowskiej. Miał pretensje o to, jak został pokazany w filmie. Po pewnym czasie zwrócił się do mnie z zaskakującą propozycją. Doszedł do wniosku, że zamiast się mścić, może lepiej byłoby, gdybyśmy napisali razem scenariusz. Początkowo potraktowałem to z przymrużeniem oka. Odbywający wyrok gangster spisał w celi historię przestępstw, napadów i zabójstw, w których brał udział, opisując w najdrobniejszych szczegółach autentyczne sytuacje wraz z kapitalnymi dialogami. Kiedy zacząłem to czytać, od razu uzmysłowiłem sobie, że mam w ręku genialny tekst, stanowiący ultradokumentalny zapis zbrodni. Powiedziałem mu: „Ok. Zróbmy ten film, ale opowiedzmy tę historię z punktu widzenia kobiet, które funkcjonowały w przestępczym świecie". Gangster skontaktował mnie ze swoją żoną, a potem z kolejnymi kobietami gangsterów, które opowiedziały mi historię Grupy Mokotowskiej z własnej perspektywy. Tak powstały „Kobiety mafii" - najlepszy scenariusz, jaki miałem w życiu.

Patryk Vega

 

Twój Vincent

3,4.03.2018 (sobota, niedziela), godz. 15.00

2017, Polska, Wielka Brytania, animacja, 95 min

Reżyseria: Dorota Kobiela, Hugh Welchman

 

27 lipca 1890 r. szczupła postać idzie po zmierzchu chwiejnym krokiem senną ulicą francuskiego miasteczka Auvers. Mężczyzna nie ma nic przy sobie; dłonie przyciska do świeżej rany postrzałowej, z której sączy się krew. To Vincent van Gogh - wówczas mało jeszcze znany artysta, dziś uznawany za jednego z największych malarzy na świecie. O jego tragicznej śmierci wiadomo od dawna, jednak nadal nie jest jasne, jak i dlaczego doszło do śmiertelnego postrzału. "Twój Vincent" opowiada właśnie tę historię, odkrywa okoliczności tajemniczej śmierci artysty. Czy na pewno popełnił samobójstwo? Co się wydarzyło przez 6 tygodni od ostatniego listu van Gogha, w którym pisał, że czuje się dobrze i jest zupełnie spokojny? "Twój Vincent" to pierwsza pełnometrażowa animacja malarska, która zachwyca widzów na całym świecie.  Każda z 65 000 klatek filmu została ręcznie namalowana, w projekcie wzięło udział 125 zawodowych malarzy z całego świata, którzy świat znany z obrazów van Gogha ożywili na ekranie

 

Filmowe drogi do niepodległości: Różyczka

9.03.2018 (piątek), godz. 17.00, bilety wolnego wstępu do odbioru na pół godziny przed seansem w kasie kina Zamek

Dramat, Polska, rok 2009, 117 min

Reżyseria: Jan Kidawa-Błoński

 

Cykl dyskusyjnych spotkań filmowych realizowanych wspólnie przez IPN Oddział Szczecin i  Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie.

 

Scenariusz: Jan Kidawa-Błoński, Maciej Karpiński

Zdjęcia: Piotr Wojtowicz

Muzyka: Michał Lorenc

 

Obsada: Andrzej Seweryn, Magdalena Boczarska, Robert Więckiewicz, Jan Frycz

 

Znany pisarz przeżywa romans z dużo młodszą od siebie, piękną kobietą. Zaślepiony uczuciem nie podejrzewa, że ich kontrowersyjny związek może nie być kwestią przypadku. Nie wie, że jego partnerka od dawna spotyka się po kryjomu z innym mężczyzną, z którym łączy ją nie tylko silna namiętność, ale i groźna intryga. Zaangażowana w niemoralny układ z agentem, przekazuje mu informacje mające służyć kompromitacji pisarza. Erotyczna fascynacja kochankiem stopniowo przeradza się w głębokie uczucie, choć kobieta zdaje sobie sprawę, że jest jedynie narzędziem w zaplanowanej akcji tajnych służb.

 

 

Przerwane losy - Reminiscencje Marca '68

11.03-14.03.2018 (niedziela - środa), bilety wolnego wstępu do odebrania na 15 minut przed każdym wydarzeniem w kasie Kina Zamek (wejście A z dużego dziedzińca, I p.), liczba miejsc ograniczona

 

Uwaga! Wydarzenia w dniu 14 marca odbędą się w Książnicy Pomorskiej w sali Herberta.


11.03. (niedziela), godz. 15.30

Szczęśliwego nowego roku

1992, Belgia, Polska, Wielka Brytania, historyczny/polityczny, 89 min

 

Scenariusz i reżyseria: Jacek Bromski; obsada: Henryk Łapiński, Teresa Gniewkowska-Ejmont, Stanisław Brudny, Bogusław Parchimowicz,  Kazimierz Wysota, Cezary Pazura

 

Agnieszka - córka dygnitarza partyjnego jest zakochana w Piotrze, studencie UW, krytycznie nastawionym do sytuacji politycznej w kraju. Kiedy wybuchają demonstracje na uczelniach, Agnieszka pomaga strajkującym. Zostaje zatrzymana przez tajniaków, a jej ojciec - usunięty z Komitetu Centralnego. Piotr, poddawany prześladowaniom, postanawia emigrować. Agnieszka chce zerwać z rodzicami i wyjechać razem z nim.

 

 

11.03. (niedziela), godz. 17.15

Blok filmowy, obejmujący filmy związane z tematem emigracji szczecińskiej „Reunion ʹ 68"

Projekcja filmów dokumentalnych „Kredens" i „Dokumenty".

 

Kredens - 26 min, Dania-Polska / 2007

Tragikomiczna opowieść o młodym reżyserze filmowym podążającym śladami starego rodzinnego kredensu, który zniknął pod koniec lat 60tych, kiedy to tysiące obywateli Polski pochodzenia żydowskiego musiało opuścić Polskę.

 

Dokumenty - 10 min / Dania / 2004

Film dokumentalny

Osoby z trzech pokoleń zastanawiają się, jakie znaczenie ma dla nich posiadanie paszportu w konsekwencji wydarzeń marca 1968 w Polsce.

 

Jacob Dammas, reżyser i producent filmowy. Absolwent komunikacji na Roskilde Universitetscenter (Dania) oraz kursu dokumentalnego w szkole filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. Autor filmu "Pomorskie iluzje" w koprodukcji m.in. z Zachodniopomorskim Funduszem Filmowym „Pomerania Film".

 

12.03. (poniedziałek), godz. 16.00

Marcowe migdały

Polska, 1990, obyczajowy/psychologiczny, 89 min

Scenariusz i reżyseria: Radosław Piwowarski

obsada: Małgorzata Piorun, Olaf Lubaszenko, Igor Przegrodzki, Piotr Siwkiewicz, Hanna Skarżanka

 

Początek marca 1968 r. Mieszkańcy małego Lublimia czekają na dworcu, by powitać pociąg przyjaźni z Czechosłowacji. Wśród nich są uczniowie XIc i nauczyciele. Tymczasem pociąg nie zatrzymuje się. Tomek - szkolny literat i fotograf - otrzymuje od dyrektorki polecenie opisania w gazetce ściennej serdecznego przyjęcia czeskich przyjaciół i przebiegu ich wizyty. Chłopiec odmawia. Przyjaciel Tomka, Marcyś, urządza prywatkę dla całej klasy. Później chłopcy czytają w gazecie artykuł niejakiego Wilka, który opisał orgie bananowej młodzieży, odbywające się w domu Marcysia, demoralizującego polską młodzież. Wolna Europa podaje, iż w Warszawie ORMO bije studentów za "Dziady". A rano cała szkoła maszeruje na rynek, by wziąć udział w "spontanicznym" proteście klasy robotniczej przeciw wichrzycielom oraz zademonstrować wierność wobec partii i tow. Wiesława. Tomek wiesza w szkolnej gablocie zdjęcia Oli. Jej twarzy nie widać, natomiast na pierwszym planie widnieje jej goła pupa, ze śladami pobicia. Ola została pobita przez ojca, funkcjonariusza UB. W szkole z powodu tych zdjęć wybucha skandal, Tomek zostaje zawieszony w prawach ucznia. Ratuje go Marcyś, który bierze całą winę na siebie. Wkrótce i tak będzie musiał wyjechać z Polski.

 

12.03. (poniedziałek) godz. 17.45

Pokaz filmu "Szalom Niebuszewo" w reżyserii Stanisława Kuźnika oraz bloku filmów obejmujących pięć filmów dokumentalnych związanych z tematem emigracji marcowej ze Szczecina.

 

Spotkanie z Grzegorzem Fedorowskim - reżyserem filmów dokumentalnych wyprodukowanych przez TVP Szczecin związanych z tematyką wydarzeń marcowych i społecznością żydowską Szczecina połączone z projekcja filmów reżysera.

 

13.03. (wtorek), godz. 17.00

Spotkanie z dr Erykiem Krasuckim - autorem książki pt. „Historia kręci drejdłem". Studia i szkice /nie tylko/ z dziejów szczecińskich Żydów."

 

„Historie pokolenia Marca'68" - czytanie sceniczne na podstawie książki Joanny Wiszniewicz pt. „Życie przecięte" w wykonaniu aktorów Teatru Żydowskiego w Warszawie: Ernestyny Winnickiej i Henryka Rajfera.

 

 

Książnica Pomorska, sala Herberta

14.03. (środa), godz. 11.00

- Część oficjalna z udziałem władz samorządowych

 

- Dwa referaty, które wygłoszą emigranci marca'68; Anna Frajlich  p.t. „O Marcu - pół wieku po Marcu" i  Leopold Sobel p.t. „Co to jest emigracja marcowa i jakie ma relacje z Polską"

 

- Debata na temat marca'68 z udziałem  emigrantów marca'68, pracownków naukowych, przedstawicieli świata mediów, kultury i publiczności. Moderatorem debaty będzie dr Eryk Krasucki

 

- Czytanie sceniczne „Listy po marcu'68" na podstawie książki  p.t. „Po marcu-       Wiedeń, Rzym, Nowy Jork" aut. F.Bromberg,.A.Frajlich, W.Zająca w wykonaniu aktorek  Anny Gielarowskiej i Małgorzaty Iwańskiej

 

- Wystawa fotografii p.t. „Wyjazdy i powroty"

 

Organizatorzy: Towarzystwo Społeczno - Kluturalne Żydów Oddział w Szczecinie, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Książnica Pomorska im. St. Staszica w Szczecinie

Dofinansowano: Województwo Zachodniopomorskie, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji

Patronat medialy: Kurier Szczeciński, TVP 3 Szczecin, Radio Szczecin

 

 

Pitbull. Ostatni pies

15,16.03.2018 (czwartek, piątek), godz. 17.30 - premiera

17.03.2018 (sobota), godz. 19.30

18.03.2018 (niedziela), godz. 19.30

21.03.2018 (środa), godz. 17.00, 19.30

23.03.2018 (piątek), godz. 17.00, 19.30

25.03.2018 (niedziela), godz. 17.00, 19.30

28,29,30.03.2018 (środa, czwartek, piątek), godz. 17.00, 19.30

2018, Polska,  sensacyjny

Reżyseria Władysław Pasikowski

 

Obsada: Marcin Dorociński, Krzysztof Stroiński, Rafał Mohr

 

„Pitbull. Ostatni pies" to kawał rasowego kina sensacyjnego, pełnego świetnych dialogów i pełnokrwistych postaci, które nie zawiedzie zarówno fanów serialowego „Pitbulla", jak i miłośników ostatnich hitów - „Pitbull. Nowe porządki" i „Pitbull. Niebezpieczne kobiety". Dwa ostatnie łącznie zgromadziły w kinach ponad 4 miliony widzów! Obsadę najnowszego „Pitbulla" dopełniają: Dorota Rabczewska, Cezary Pazura, Adam Woronowicz, Krzysztof Kiersznowski, Iza Kuna, Michał Kula, Marian Dziędziel, Zbigniew Zamachowski, Agnieszka Kawiorska oraz Jadwiga Jankowska-Cieślak. Gościnnie, w epizodach, na ekranie pojawią się wokalistka: Katarzyna Nosowska oraz bokserzy Artur Szpilka i Dereck Chisora.

 

Kiedy ginie Soczek, partner Majamiego, policjanci z wydziału terroru rozpoczynają dochodzenie. Schwytanie sprawcy uważają nie tylko za swój obowiązek, ale też punkt honoru. Niestety, wydział jest przetrzebiony zmianami organizacyjnymi i zwolnieniami. W tej sytuacji, aby stawić czoła gangsterom, stołeczny komendant ściąga do Warszawy rozproszonych po prowincji, doświadczonych policjantów. W stolicy pojawiają się Despero, Metyl oraz - prosto z Waszyngtonu - Nielat, zwany obecnie Quantico. Tymczasem w walce o dominację nad miastem, toczonej między gangami z Pruszkowa i Wołomina, pojawia się trzeci, znaczący gracz - Czarna Wdowa...

 

Staję na planie „Pitbulla 3" jak przed największym wyzwaniem w życiu. Przyjdzie mi się bowiem zmierzyć nie tylko z gigantycznym sukcesem finansowym poprzednich dwóch części, ale także z legendą i doskonałością serialu sprzed 12 lat. Zostawiony sam sobie pewnie bym się nie podjął, ale szczęśliwie wspierają mnie producent wspomnianych blockbusterów Emil Stępień i gwiazdorzy kultowego serialu: Marcin Dorociński, Krzysztof Stroiński, Rafał Mohr i Jadwiga Jankowska-Cieślak. Nasz film nie będzie to jednak prosty miks artystycznego serialu sprzed lat i kasowych filmów z zeszłego roku, ponieważ... zmienił się reżyser i scenarzysta.  Próbuję nakręcić sensacyjny film tak, jak potrafię najlepiej zrobić to ja. Nie imituję stylu mojego znakomitego poprzednika. Może stąd tytuł filmu „Pitbull. Ostatni pies". Niby gatunkowo pitbull, ale w szerszym znaczeniu jednak pies. Będzie więc dużo starego, ale też więcej nowości. Najbardziej oczekuję występu Doroty Rabczewskiej znanej Państwu bardziej jako Doda, i nowej muzyki, z którą pierwszy raz będę miał do czynienia. A o czym jest film? Jak zwykle o twardej przyjaźni, zasadach, tyranii złych ludzi i oczywiście o miłości- Władysław Pasikowski


453. urodziny twórcy mapy Księstwa Pomorskiego Eilharda Lubinusa

Zamek Szczeciński

23.03.2018 (piątek), godz. 16.00, wstęp wolny (bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Kina Zamek od godziny 15.00 w dniu projekcji. Liczba miejsc ograniczona)

 

 

Pokaz specjalny w dniu 453. rocznicy urodzin twórcy mapy Księstwa Pomorskiego Eilharda Lubinusa

 

Film archiwalny (lata 1958-61), udźwiękowiony, Polska 2013 (33 min)

 

Zdjęcia: Witold Chromiński, opracowanie: Ryszard Kotla, konsultacja merytoryczna: Tomasz Wieczorek, współczesny komentarz czyta Stanisław Heropolitański, digitalizacja filmu - Zbigniew Pryjmak, realizacja - Studio nagraniowe Elvis van Tomato.

 

Film powstał na podstawie trzech dokumentalnych taśm, nakręconych w latach 1958/1961, a odnalezionych w archiwum zamkowego kina w 2006 roku. Będą Państwo mieli okazję zobaczyć unikalny dokument zapisu historii Zamku i Szczecina. Pierwsze pokazy odbywały się z użyciem projektora, którego charakterystyczny odgłos słychać również w zdigitalizowanej wersji filmu. Podczas wcześniejszych projekcji komentarz wygłaszany był na żywo. Obecnie, w wersji cyfrowej, obraz zaprezentowany będzie z nagranym komentarzem. Przedstawione zdjęcia mają swój oryginalny kształt, bez ingerencji w kolejność rejestrowanych ujęć. Film zrealizowany został przy okazji obchodów 50-lecia zamkowego kina, a także przypadających w 2013 r. setnych urodzin autora dokumentu - Witolda Chromińskiego. Pierwotny, niemy materiał filmowy, składający się ze wspomnianych wyżej trzech taśm, trwa łącznie niewiele ponad 24 minuty, a uzupełniony, z dopasowanymi do narracji dodatkowymi ilustracjami, utworzył dokument ponad 30-minutowy.

 

Duża część filmu ukazuje Zamek zniszczony, dopiero przygotowywany do odbudowy, zaś jego otoczenie i śródmieście Szczecina - zrujnowane albo niemal opustoszałe.

- W dniu wybuchu II wojny światowej życie w niemieckim Szczecinie zaczęły regulować liczne wojskowe nakazy i zakazy, m.in. racjonowanie żywności i nocne zaciemnienie - brzmi komentarz w filmie „Zamek Szczeciński". - Pierwsze brytyjskie bomby spadły na Szczecin w czerwcu 1940 r. Potem lawinowo zaczęła rosnąć liczba nalotów brytyjskich i amerykańskich, niszczących głównie nadodrzańskie i leżące w innych dzielnicach obiekty przemysłowe. Najdotkliwsze okazały się sierpniowe naloty w 1944 roku. Skoncentrowane jeden za drugim, wywołały w rejonach upadku i wybuchu bomb, tzw. burze ogniowe, które wskutek pochłaniania tlenu z otoczenia, tworzyły kule ogniowe, poruszające się z olbrzymią prędkością i wypalające wszystko, co spotykały po drodze, nawet beton, co widoczne było do niedawna w otoczeniu katedry. Po zrzuceniu bomb benzolowych płonęła nawet rzeka Odra...

Unikatową wartość filmu stanowią ujęcia z pierwszego etapu powojennej rekonstrukcji Zamku, czyli odbudowy skrzydła północnego. Daje to również możliwość zaobserwowania, jak bardzo zmieniły się techniki budowlane. Wielki autorytet kilku pokoleń szczecińskich architektów profesor Stanisław Latour wraz z zespołem przystąpił do odbudowy 21 lutego 1958 roku, a otwarcie skrzydła nastąpiło 23 października 1959 r. Ujęcia centrum Szczecina wprawią widzów w zdumienie i podziw dla wysiłku przywracania miasta do życia. Oprócz Zamku można ujrzeć m.in. katedrę przed odbudową, Dom Koncertowy - Konzerthaus - jeszcze przed powojenną rozbiórką, prawie zrównany z ziemią teren w pobliżu Placu Rodła, świeżo oddany do użytku w 1959 roku odbudowany Most Długi.

Materiał przedstawiony w filmie jest niebywałą gratką dla wszystkich zainteresowanych historią Szczecina. Może być uznany wręcz za lekturę obowiązkową dla miłośników dziejów miasta. Autorem archiwalnych zdjęć filmu „Zamek Szczeciński" jest Witold Chromiński (dodatkowe informacje o autorze zdjęć: encyklopedia.szczecina.pl)

 

Teatroteka

Człowiek bez twarzy

25.03.2018 (niedziela), godz. 15.30, bilety w cenie 10 zł

65 min, 2015

Autor tekstu i reżyser: Andrzej Bartnikowski

 

Teatroteka to projekt Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych o charakterze artystycznym i edukacyjnym.

 

Teatroteka to nowy etap w myśleniu o ekranizacjach teatralnych, tak w kontekście artystycznym, jak i realizacyjnym. Ekranizacje tworzone przez młodych, często debiutujących twórców, przy wsparciu technologii i infrastruktury filmowej, pozwalają na realizację ciekawych, nowatorskich utworów. Projektowi od samego początku przyświeca również cel jego szerokiej dystrybucji i dostępności.

 

Ideą projektu jest wykorzystanie potencjału technologii filmowej do ekranizacji najbardziej wartościowych osiągnięć „młodej" polskiej dramaturgii teatralnej. Sztuki współczesne, to teksty napisane często w formie „postdramatycznej", odmienne w swej stylistyce i konwencji od klasycznego dramatu.

 

W ciągu ostatnich piętnastu lat zaistniało w Polsce nowe pokolenie autorów piszących dla teatru. Stworzyli oni swój oryginalny język, sposób obrazowania, formę, a także wzbogacili dramat współczesny o problematykę dotyczącą ludzi młodych i o ich sposób postrzegania otaczającej nas rzeczywistości. „Młoda" polska dramaturgia zasługuje na jej propagowanie, na zapoznanie z nią szerszego kręgu odbiorców - jest to główny cel edukacyjny projektu.

 

Teatroteka to również przestrzeń dla reżyserów młodego i średniego pokolenia, którzy pomimo znaczącego niekiedy dorobku teatralnego i wykształcenia w tym kierunku, nie mieli dotąd możliwości stworzenia własnego i oryginalnego dzieła audiowizualnego. Projekt, realizowany z udziałem specjalistów planu filmowego skupionych wokół WFDiF, ma im to umożliwić.

 

Ekranizacje Teatroteki odnoszą sukcesy na międzynarodowych festiwalach. Podczas 48. Międzynarodowego Festiwalu WORLDFEST w Houston w Teksasie „Walentyna" Wojciecha Farugi nagrodzona została nagrodą Platinum Remi a „Nad" Mariusza Bielińskiego zdobyła nagrodę Silver Remi. Wielkim sukcesem świadczącym o zupełnie nowej jakości jaką Teatroteka wnosi we współczesne ekranizacje teatralne jest nagroda Grand Prix Festiwalu Dwa Teatry 2015 dla „Walizki" w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego.

 

Cykl Teatroteka jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Człowiek bez twarzy

Tytułowym „człowiekiem bez twarzy" jest bohater tej czarnej komedii - Rafał, który zdaje się wyznawać w życiu jedną zasadę - spełnia oczekiwania innych wobec swojej osoby i oszukuje wszystkich dokoła. Uwodzi pracownicę banku, w którym pragnie zaciągnąć duży kredyt dla swej firmy, tylko dlatego, że wyczuwa, że ta tego pragnie. Oszukuje żonę, a gdy ta odkrywa jego zdradę -stara się ratować swe małżeństwo tylko dlatego, że tak wypada. Niezmiennie posługuje się kłamstwem także w działalności biznesowej - prowadzi firmę sprzedająca przez internet buble zamiast markowych towarów, bo uważa, że klienci chcą być oszukiwani płacąc połowę ceny i wierząc, że kupują pełnowartościowy produkt. I wszystko może trwałoby nadal na niezmiennych zasadach, gdyby nie pojawiła się pewna niewygodna okoliczność: ciało Rafała buntuje się i bohater mdleje zawsze wtedy, gdy... kłamie. Ta przypadłość staje się z jednej strony źródłem komicznych sytuacji, z drugiej jednak skłania bohatera do refleksji nad swym dotychczasowym, opartym na kłamstwie, życiem.

 

Występują: Sambor Czarnota, Marzena Bergmann, Marta Chyczewska, Zbigniew Zamachowski, Filip Bobek, Sebastian Stankiewicz, Sylwia Karczmarczyk, Przemysław Wasilkowski

 

Autor tekstu i reżyser: Andrzej Bartnikowski

Producent: Włodzimierz Niderhaus

Zdjęcia: Arek Tomiak P.S.C.

Muzyka: Marcin Rumiński

Scenorgrafia: Paweł Walicki

Kostiumy: Dominika Gebel

Montaż: Jakub Motylewski

Dźwięk: Michał Robaczewski, Tomasz Wieczorek

Kierownictwo produkcji: Paweł Mantorski

Redaktor prowadzący: Krzysztof Domagalik

Opieka artystyczna: Maciej Wojtyszko

 

Andrzej Bartnikowski - reżyser, dramaturg, pisarz. Absolwent reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. W latach 90. prowadził w Olsztynie Teatr Żywych Fotografii. W latach 2000-2003 uczestniczył w projekcie „Gildia" prowadzonym przez bliskich współpracowników Jerzego Grotowskiego: Jamesa Slowiaka i Jairo Cuestę. Jako reżyser współpracował z teatrami w Olsztynie, Poznaniu, Wałbrzychu, Warszawie, Gdyni oraz Częstochowie. Od listopada ubiegłego roku dyrektor Olsztyńskiego Teatru Lalek.

 

Słowa kluczowe: kino

« Powrót do poprzedniej strony